Agenda in de aanslag!

De laatste weken van het jaar zijn aangebroken! Per 30 juni begint de vakantiestop al voor alle groepslessen na schooltijd. Leeslessen en rekenlessen zetten we weer even in de ijskast tot september! De arrangementen lopen door tot 12 juni. Het nieuwe schooljaar beginnen we weer fris en fruitig op de nieuwe locatie: Spechtstraat 5 te Maassluis! Ook deze zomer heb ik weer een gezellige klus voor mezelf uitgezocht; een verhuizing! Op de nieuwe locatie zijn straks twee lokalen. Dat is fijn, want dan is er altijd een stil hoekje te vinden om even te leren of te overhoren.

Eind juli verschijnt het definitieve rooster 2019-2020 op deze site.

Tip voor middelbare scholieren

Voor veel middelbare scholieren komt de eindsprint wat betreft toetsen e.d. rap naderbij! Bij leerlingen die moeite hebben met plannen en organiseren, zou ik echt met klem aanraden om er samen even aan te gaan zitten. Het is echt niet vreemd dat uw stoere puber nog even hulp nodig heeft.

1. Begin met een maandkalender. Daarin zet u alle bijzonderheden en toetsen.

2. Maak weekoverzichten. Neem daarin de informatie uit de maandkalender over.

3. Het grootste uitzoekwerk is het plannen van de leermomenten. Overleg samen hoeveel werk een toets vereist en plan minstens drie momenten om op die toets voor te bereiden! weekoverzicht.jpg

4. Hou rekening met lange schooldagen of hobbies/sporten; drie vakken leren lukt echt niet in dat ene vrije uurtje tussen school en hockey. 

5. Zorg voor regelmatige spreiding van de werkdruk en bouw rustmomenten in. Sleep uw engel desnoods tussendoor even de deur uit voor een frisse neus. Beweging versnelt de bloedsomloop en zorgt voor zuurstof en dus beter leerrendement.

 

Tip voor thuis  1: het woordbeeld

In de les zorg ik altijd wel voor een oefening op gebied van executieve functies of geheugentraining. Voor sommige groepen zet ik structureel een programma in om aan bepaalde vaardigheden te werken. Concentratie bijvoorbeeld bij een groep die snel zijn focus kwijtraakt. 

Maar, dat ene uurtje in de week? Tja, het kán krachtiger! En daar komt u als ouder om de hoek! Wat zou ik het tof vinden als meer ouders kleine oefeningen doen met hun kind! Deze editie: het woordbeeld.

notebook03.pngWat me altijd opvalt, is dat veel leerlingen wel drie keer kijken naar hetzelfde woord tijdens het opschrijven. Met andere woorden, ze gebruiken hun werkgeheugen niet of onvoldoende. Dáár kunnen we iets aan doen!

Neem een (willekeurig) leesboek. We beginnen even met een makkelijk woord, om te oefenen. Laat uw kind het woord goed bestuderen. Neem er echt te tijd voor. Kinderen roepen al snel klaar te zijn, maar dat blijkt dan toch te vluchtig.

Dek het woord af en laat uw kind het woord spellen per letter of klank (afhankelijk van de leeftijd).  En daarna...grote schrik: achteruit spellen! Lukt dat? High five! We zoeken dan natuurlijk wel een iets moeilijker woord. U zult zien dat uw kind het woord steeds bedachtzamer zal bestuderen.

Variatietip 1: Niks leukers als een woord zoeken voor papa of mama om te onthouden! Kies om beurten een woord dus.

Variatietip 2: Onderzoek bij juf of meester welke woorden uw kind nog moeilijk vindt. Het kan een woord zijn met een tweeklank (eu, ui, oe, ei) of meerdere medeklinkers achter elkaar (str, rst, kl, zw). Kies zulke woorden in een boek om heel specifiek daarin het werkgeheugen te trainen.

Variatietip 3: Het is een mooie manier om nieuwe woorden te onderzoeken. U kunt na het spellen het woord ook bespreken; wat betekent het? Hoe gebruik je het in een zin? Kunnen we een raadsel over dit woord bedenken?

Mocht u uw kind ook helpen met huiswerk, let er dan op dat hij of zij deze vaardigheid ook gaat toepassen als er dingen moeten worden opgeschreven. Eén keer écht kijken en dan hup, aan de schrijf.