Tip voor thuis  1: het woordbeeld

In de les zorg ik altijd wel voor een oefening op gebied van executieve functies of geheugentraining. Voor sommige groepen zet ik structureel een programma in om aan bepaalde vaardigheden te werken. Concentratie bijvoorbeeld bij een groep die snel zijn focus kwijtraakt. 

Maar, dat ene uurtje in de week? Tja, het kán krachtiger! En daar komt u als ouder om de hoek! Wat zou ik het tof vinden als meer ouders kleine oefeningen doen met hun kind! Deze editie: het woordbeeld.

notebook03.pngWat me altijd opvalt, is dat veel leerlingen wel drie keer kijken naar hetzelfde woord tijdens het opschrijven. Met andere woorden, ze gebruiken hun werkgeheugen niet of onvoldoende. Dáár kunnen we iets aan doen!

Neem een (willekeurig) leesboek. We beginnen even met een makkelijk woord, om te oefenen. Laat uw kind het woord goed bestuderen. Neem er echt te tijd voor. Kinderen roepen al snel klaar te zijn, maar dat blijkt dan toch te vluchtig.

Dek het woord af en laat uw kind het woord spellen per letter of klank (afhankelijk van de leeftijd).  En daarna...grote schrik: achteruit spellen! Lukt dat? High five! We zoeken dan natuurlijk wel een iets moeilijker woord. U zult zien dat uw kind het woord steeds bedachtzamer zal bestuderen.

Variatietip 1: Niks leukers als een woord zoeken voor papa of mama om te onthouden! Kies om beurten een woord dus.

Variatietip 2: Onderzoek bij juf of meester welke woorden uw kind nog moeilijk vindt. Het kan een woord zijn met een tweeklank (eu, ui, oe, ei) of meerdere medeklinkers achter elkaar (str, rst, kl, zw). Kies zulke woorden in een boek om heel specifiek daarin het werkgeheugen te trainen.

Variatietip 3: Het is een mooie manier om nieuwe woorden te onderzoeken. U kunt na het spellen het woord ook bespreken; wat betekent het? Hoe gebruik je het in een zin? Kunnen we een raadsel over dit woord bedenken?

Mocht u uw kind ook helpen met huiswerk, let er dan op dat hij of zij deze vaardigheid ook gaat toepassen als er dingen moeten worden opgeschreven. Eén keer écht kijken en dan hup, aan de schrijf.