Mei 2019

Woordenschat

NT2 leerlingen of leerlingen met een taalachterstand leren toch echt 't lekkerst met concreet materiaal! Maar wat nou als je niet je hele inventaris mee kan of wilt slepen? 

Geen nood, dan zijn er miniaturen! En in dit geval is het extra mazzel dat er een kant en klaar ingericht poppenhuis in het lokaal staat, zodat we alles in huis hebben (letterlijk). Een echte aanrader, want je kunt er taalactiviteiten mee doen maar ook lekker mee spelen.

Werkvormen? Denk aan:

Wat is er weg? Telkens één of meerdere voorwerpen uit het groepje spullen halen. Weet jij het? Dit oefent het actief gebruik van de woorden. Geschikt voor een vervolgles.

Wat is er anders? De lamp in de prullenbak, de boterham in de la. Alles kan! Leg dat maar 'es uit in een mooie zin. Een mooie oefening om meer taal te gebruiken (de zin langer leren maken, oefenen met voorzetsels of lidwoorden).

Enkel- of meervoudige opdrachten: Zet de lamp onder de stoel en leg het potlood in de la. Hiermee oefen je het onthouden van een opdracht en het (passief) gebruik van voorzetsels en zelfstandig naamwoorden.

Hoe zou jij je huis/kamer inrichten? Vertel maar, terwijl je het laat zien! Dit is een oefening om meer taal te gaan gebruiken dus (nieuwe) woorden actief toe te passen. Het is een speelse oefening, wat heel prettig is om de druk eraf te halen.

Terug naar Nieuwsoverzicht